Snart är detsamma som mitten på augusti. Vi
har elva riktigt fina hästar som det ser ut och
som alla mår riktigt gott för närvarande.
Ronny Persson, stuteriansvarig på
Menhammar (läs tidigare Månadens Profil)
är henöjd med hela årskullen från
Menhammar som nu går på sommarbete, där
Travkompaniets hästar ingår:
- Allt har gått helt enligt ritningarna. Vi har inte
haft några komplikationer. Vad som är riktigt
bra är att vi nått målet att få in hästarna i
träning nere på Yttersta redan i augusti, vilket
varit vårt mål. Förra året kom de in först i
oktober. Att de kommer i träning redan i
augusti innebär ju att de kan föreberedas
ytterligare två månader inför nästa år, säger
Ronny.
Vi tillbringar en dag tillsammans med Stefan
Hultman för att inspektera samtliga elva
1-åringar, på de enorma betesängarna på
Menhammar, alldeles intill Yttersta. Och
Stefan riktigt myser när han ser vilka hästar
han snart får in i träning.
- Det är helt fantastiskt att få gå och se på
dessa hästar. Vilka djur. Det är en hög nivå
generellt på samtliga elva hästar, alla
handplockade. Några riktiga praktexemplar.
Några inte fullt så utvecklade men som när de
får träning kan bli riktigt bra, säger en nöjd
Stefan Hultman.
Och Stefan är tydlig, han är riktigt imponerad
av hur hästarna ser ut.
Våra 1-åringar kommer in tillsammans med
ytterligare ca. 30 1-åringar till Yttersta i mitten
på augusti. Stefan Hultman berättar om vad
som händer då:
- Då ska de vänjas vid utrustning, man lägger
på utrustning allt eftersom. Det tar ungefär fyra
veckor för hela gruppen 1-åringar. Först
huvudlag, sele och sedan ytterligare
utrustning. Man går ut och går med dem för att
vänja dem. Sedan får de all utrustning för en
travare, utom vagn. Vi tömkör med en person
fram vid hästen och en vid tömmarna bak.
Man lär hästen springa, stanna, styra med
mera. Sen spänner vi för vagn. En person i
vagn men också två personer fram till en
början för säkerhets skull, innan hästen vant
sig. Sen backar de två där fram och hoppar
upp i vagnen och så småningom bara en i
vagn. Sen är det dags för jobb, berättar Stefan
Hultman.
Det händer med andra ord mycket framöver
med våra unghästar. Och det finns all
anledning att vara nöjd och förhoppningsfull,
så här långt.
Vi återkommer med mer information om hur
varje 1-åring haft det i sommar och
förutsättningar inför flytten till Yttersta.
