Efter att ha gjort en grundlig undersökning på onsdagen av det inlämnade spelet kan ATG:s säkerhetsavdelning konstatera att ett så kallat robotspel lämnats in från Finland under tisdagskvällen.
De finska spelarna lämnade in 3,5 miljoner system för totalt 1,9 miljoner kronor i insats, där den absoluta merparten av det finska spelet utgjordes av ett robotspel.
Totalt vann finska spelare, inklusive robotspelet, två miljoner kronor.
Robotspel är inte tillåtet enligt ATG:s regelverk som trädde i kraft i maj och detta är nu första gången som ett otillåtet robotspel påträffats sedan de nya reglerna har börjat gälla.
ATG kan inte garantera att robotspel inte förkommer i framtiden men då någon spelare bryter mot förbudet innebär de nya reglerna att ATG tar kontakt med en robotspelande kund för att meddela att kunden kommer att bli avstängd om robotspelet upprepas. Om kunden gör ett robotspel igen så stängs kunden av för gott. Om kunden spelar och vinner trots varningen betalas inte heller vinsten ut och ATG behåller även insatsen.
När det gäller internationella spelare görs samma rutin men då är det vår partner som har kontakten med kunden medan ATG övervakar att allt sköts korrekt.
Samarbete med Fintoto
ATG:s finska partner Fintoto kommer nu att varnas då dess spelare inte följer de svenska vadhållningsbestämmelserna. Sedan tidigare har finska spelare inte tillstånd att spela V75 och V86. Förbudet kommer nu att utvidgas till V64 och V65 och gäller från tävlingarna på torsdag 8 augusti.
ATG och Fintoto kommer gemensamt att arbeta för en lösning där finska spelare återigen kan delta i de svenska spelpoolerna så snart som möjligt.
- Vi har nu haft vårt första konstaterade robotspel sedan i maj. Vi kommer fortsätta att övervaka våra spelpooler och göra allt för att stoppa denna typ av spelbeteende. Våra produkter är för människor, inte för robotar, säger Hans Skarplöth, vd på ATG.
Detta är robotspel
Ett robotspel är ett dataprogram som läser av och analyserar spelarnas gjorda spel och därefter konstruerar spelförslag baserade på rent sannolikhetsutfall. Datorerna analyserar de olika radernas vinstpotential och sedan skjuter de in mängder av spel baserade på den gjorda analysen.
Tanken är att robotspelet skall ha många rätta rader vid låga utdelningar och en eller ett par rätta rader vid höga utdelningarna. På en längre tidsperiod skall robotspelet ge en viss avkastning från spelet som överstiger de gjorda insatserna.
Pressrelease från ATG