Ett trettiotal 1-åringar, däribland
travkompaniets elva hästar, har flyttats in
från sommarbete och finns nu i utestallen
på Yttersta, med tillhörande stor hage.
Just där 2-åringarna tidigare fanns.
2-åringarna själva har från och med nu
varsin box att stå i. De står själva i samma
stall-länga, hingstarna i en länga och ston i
en annan. Tävlingshästarna på Yttersta i
annat stallhus.
Stor planering har det varit på Yttersta för
att få allting att stämma då det är många
hästar som ska flyttas. Men det är
imponerande att se hur otroligt lugna
hästarna är mitt i all uppståndelse.
Inga som helst problem.
Inte minst 2-åringarna verkar trivas gott
med att, efter att ha delat hage och utestall
med kamrater under en så lång period, få
njuta av egen box , där man kan äta ensam i
lugn och ro. Men självklart får våra 2-åringar
fortfarande vistas större delen av tiden
utomhos, nu i mindre grupper. Vissa till och
med själva. Men till kvällen kommer de alltid
"hem" till boxplatsen.
Vi var med när våra 2-åringar flyttade in i sina
nya "hem". Ricci Boko var lugnet själv och såg
ut att trivas gott i sin box. Gendarme trivdes
utmärkt med att få äta ifred. För vår tredje
2-åring, Calvin Capar, innebar denna dag
intet nytt. Han har ju, som vi tidigare berättat,
redan egen box. Men några nya grannar fick
han som han verkade nyfiken på.
Också vår 3-åring,Coktail Iron, flyttades
under dagen. Hon står nu i samma stall som
flera av Stefan Hutlmans allt mer
framgångsrika tävlingshästar. Vi får hoppas
att det smittar av sig.
Senare under eftermiddagen flyttades också
1-åringarna till utestallen, där 2-åringarna
altså fanns tidigare. Samtliga 1-åringar i
Stefan Hultmans träning går tillsammans där
nu, uppdelade hingstar och ston för sig.
För 1-åringarna är det nu dags att lära sig hur
man blir travstjärna. De ska vänjas vid
utrustning, lära sig gå för vagn för att sedan
kunna börja tränas kontinuerligt.
En stor dag för våra hästar med många
förändringar. Men allt ser, som sagt, riktigt bra
ut med allihop.
