Vi börjar med att kolla på utformningen av själva bankroppen och konstaterar att Gävletravet är en av landets rundaste travbanor, det vill säga med långa svängar (280 meter) och korta rakor (220 meter).officiella måtten hos Svensk Travsport. Att kurvorna på Gävletravet är symmetriska gör att anloppet och längden till första sväng är densamma på långsidorna. Eftersom bilen kör med samma programmering oavsett distans finns ingen anledning att spekulera i att startmomentet skulle skilja sig åt. Upploppet på 178 meter är ett av landets kortaste och detsamma gäller förstås anloppet på 38 meter. En sak som däremot talar till fördel för invändiga startspår är banans runda form då första sväng börjar redan efter 182 meter, vilket är under snittet och kan jämföras med den längsta ”spetsrakan” på 211 meter på Dannero samt storbanorna Jägersro (192 meter), Åby (189) och Solvalla (168). Nog om det, dags att kika på vilka startspår bakom bilen vinnarna haft det senaste decenniet. För att få störst underlag tittar vi på medeldistans.Harmoniserad segerprocent startspår sedan 2015 (borträknat kallblodslopp, monté och spårtrappor) Gävle (715 lopp) – hela landet (22 748 lopp) Spår 1: 7,7 (88) – 8,6 (64) Spår 2: 10,6 (97) – 9,8 (70) Spår 3: 11,2 (65) – 10,0 (66) Spår 4: 11,7 (74) – 11,9 (78) Spår 5: 11,9 (74) – 12,2 (85) Spår 6: 7,9 (50) – 9,3 (75) Spår 7: 6,5 (64) – 8,1 (69) Spår 8: 7,1 (67) – 6,8 (68) Spår 9: 4,7 (54) – 5,8 (54) Spår 10: 6,6 (60) – 6,4 (59) Spår 11: 7,7 (87) – 6,4 (70) Spår 12: 6,3 (57) – 4,6 (57) Med sitt korta anlopp borde Gävletravet alltså vara en bana där invändiga startspår har det svårare än vanligt. Men det stämmer inte riktigt med resultaten. Visserligen är segerprocenten för spår 1 klart lägre än snittet, men de två närmast utvändiga spåren visar bättre resultat, medan spår 4-5-6 alla ligger under det normala. Ännu mer anmärkningsvärt är att spår 1 och 2 har högst ROI (Return On Investment, vilket här visar den procentuella återbetalningen för en fast insats på samtliga hästar från aktuellt läge). Det måste vara unikt bland svenska travbanor och svårt att förklara då det normalt är två startspår som spelarna gillar att lägga sina pengar på. Men tydligen inte på Gävle där vinnarna därifrån alltså inte varit fler än normalt, däremot har de betalat betydligt högre snittodds. Men, statistiken ovan kan visa sig irrelevant. I december 2023 bytte nämligen Gävletravet startbil, vilket kan kasta om förutsättningarna radikalt. Naturligt nog har det inte hunnit köras tillräckligt många lopp med den nya bilen för att få några statistiska svar, men vi bryter isär resultaten för att se om det finns några intressanta tendenser.Harmoniserad segerprocent (ROI) – medeldistans autostart Gävle sedan 2015 (borträknat kallblodslopp, monté och spårtrappor) Gamla bilen (608 lopp) – nya bilen (107 lopp) Spår 1: 7,9 (92) – 6,9 (62) Spår 2: 10,9 (101) – 8,5 (76) Spår 3: 11,3 (66) – 11,1 (61) Spår 4: 12,0 (82) – 9,4 (32) Spår 5: 11,7 (78) – 13,0 (51) Spår 6: 7,7 (49) – 9,6 (55) Spår 7: 6,1 (62) – 8,5 (71) Spår 8: 7,9 (77) – 2,7 (19) Spår 9: 4,6 (54) – 6,1 (54) Spår 10: 6,4 (62) – 7,4 (46) Spår 11: 7,7 (91) – 8,1 (69) Spår 12: 5,8 (61) – 8,7 (37) Det man kan ana är att det oväntat höga spelvärdet för spår 1-2 har avtagit en smula – även om spår 2 åter har högst ROI. Vad gäller ROI ligger den lågt överlag vilket visar att snittoddsen på vinnarna med den nya bilen hittills varit tydligt lägre, något som inte nödvändigtvis behöver bestå över tid. Ska man försöka se några nyanser i övrigt så tycks invändiga startspår ha blivit något sämre med den nya bilen, medan spår 5-7 visar bättre resultat. Den onaturligt höga segerprocenten för spår 12 är helt klart ett resultat av att sällsynt många hårt betrodda hästar startat och segrat därifrån – speglat av låg ROI. Tittar man på vinnande positioner ser det ut så här.Vinnande positioner autostart (borträknat kallblodslopp, monté och spårtrappor) Gävle – hela landet Spets: 45,1 – 45,7 Dödens: 14,2 – 15,5 Rygg ledaren: 7,2 – 7,4 Andra ytter: 10,7 – 9,0 Tredje inner: 2,7 – 2,8 Tredje ytter: 7,1 – 7,4 Övriga: 13,0 – 12,3 Invändig löpning: 57,4 – 59,3Vinnande positioner voltstart (borträknat kallblodslopp och monté) Gävle – hela landet Spets: 40,1 – 44,7 Dödens: 18,0 – 15,5 Rygg ledaren: 9,1 – 8,3 Andra ytter: 9,5 – 9,8 Tredje inner: 3,4 – 3,6 Tredje ytter: 7,1 – 6,7 Övriga: 12,8 – 11,6 Invändig löpning: 56,1 – 60,7 Gävle skiljer sig ganska lite från mängden, men studerar man båda listorna så syns en tendens att det lönar sig mindre att smyga på innerspår. Det korta upploppet till trots så tycks också ledningen lite mindre gynnsam än brukligt samtidigt som det är aningen vanligare att köhästarna hinner fram till seger.Andra förutsättningar över 1 609 Slutligen en titt på lördagens höjdpunkt, H.K.H. Prins Daniels lopp - Vägen till Elitloppet (V75-6) som sticker ut i att loppet körs över elitloppsdistansen 1 609 meter. Tittar man på de tidigare upplagorna blir det uppenbart hur gynnsamt det är för hästar med spår 1 när starten flyttas fram 31 meter och anloppet nästan fördubblas. I hälften av alla lopp har hästen som startat därifrån tagit ledningen. Hästarna som lyckats är Kia Ora, Disco Volante, Sorbet, Nimbus C.D., Mosaique Face, Timetosaygoodbye och Viola Silas. De som inte lyckades spetsa från spår 1: Hail Mary, Beads, Conrads Rödluva, Beau Mec, Twister Bi, On Track Piraten och Sanity. De som spetsade i dessa lopp var istället: Click Bait (från spår 5 och spår 2), Racing Mange (spår 4), Poet Broline (spår 2), Highspeed Call (spår 3), Truculent (spår 4) och Oracle (spår 3). Summerar man så har spetshästen startat från: Spår 1: sju gånger Spår 2: två gånger Spår 3: två gånger Spår 4: två gånger Spår 5: en gång Det bör alltså påpekas att innerspårets Hail Mary inte lyckades försvara ledningen i den första upplagan med aktuell startbil. Sedan har det varit långt från självklart att ledarna ska hålla undan. De som lyckats med detta är Click Bait (2022), Racing Mange (2020), Sorbet (2019), Mosaique Face (2015) och Truculent (2014). Viola Silas vann premiärupplagan 2011 genom att släppa ledningen till Wellino Boko efter 500 meter.Övriga vinnare har startat från följande utgångslägen och hamnat i dessa positioner: 2024: 3 Stoletheshow, dödens 2023: 7 Mister Hercules, tredjespår fram utvändigt om ledaren 500 kvar 2021: 9 Gareth Boko, tredje ytter 2018: 9 Heavy Sound, andra ytter 2017: 8 Workout Wonder, femte inner 2016: 4 Volstead, dödens 2014: 2 Nahar, fjärde ytter 2013: 8 Brioni, tredje inner Som avrundning en titt på startsnabbheten hos lördagens deltagare med hjälp av HTS-data och Travfakta.1 Double Deceiver hade innerspår för första gången näst senast och svarade ledningen. Tyvärr saknar vi positioneringsdata från aktuell tävlingsdag, men livedatan visar på tiden 1.04,3/250 meter. Ska man jämföra utgångsläget så blir anloppet på lördag 69 meter (60 på Solvalla) och avståndet till första sväng 151 meter (168 på Solvalla) – två positiva faktorer när man startar från innerspår.2 Global Etalon tog spets från spår 4 i Svenskt Travderby i höstas och öppnade då 1.05,1/250 meter med 1.04,3 första 100.3 Lozano di Quattro har ytterst sällan laddats från start, men ett undantag var då han hade innerspår bakom bilen som storfavorit på Solvalla 28 mars 2022. Då stack han ifrån övriga fältet med en längd tämligen omgående, hade avgjort spetskampen och tagits upp när klockan stannade på 1.05,2/250 meter.4 Kentucky River är en annan häst som sällan laddas bakom bilen. Senast han tog sig till spets var på Lyon Grand Prix på Åby hösten 2023 då han kördes till front efter 400 meter från just spår 4.5 Castor the Star har haft spår 5 bakom bilen vid fem tillfällen och spetsat i de två senaste. I Norrbottens Stora Pris på Bodentravet i somras då han öppnade 1.06,2/250 meter med 1.04,5 första 100. På Åby 10 augusti klev han iväg 1.04,1 första 100 meterna och fick sedermera överta ledningen från Dats So Cool.6 Decision Maker öppnade 1.01,3/200 meter (1.02,0/250) med 1.01,6 första 100 när hon dök till spets från spår 6 i elitloppsförsöket i fjol. Någon sådan startsnabbhet har inte konkurrenterna visat, men heller inte hon själv i år då hon inte lyckades spetsa av egen kraft i två starter från samma läge i januari/februari. Det ska också påpekas att bilen kör snabbare i Elitloppet och släpper hästarna i 54 km/h (1.06,7) istället för det normala 52 km/h (1.09,2).7 Bedazzled Sox höll spets från spår 1 i Margareta Wallenius-Klebergs Pokal på Solvalla i augusti och öppnade då 1.05,0/200 meter med 1.05,1 första 100. Han har inte varit med i någon spetskamp i någon av sina tre starter från spår 7 bakom bilen.8 Thereisnolimit hade spår 8 för första gången senast och togs upp från start. Han har spetsat i fem av fem starter från spår 4, men aldrig från spår längre ut än så.
Endast Färjestad (219 meter), Eskilstuna (219), Östersund (217) och Visby (192) har kortare rakor. Man kan jämföra med landets långsmalaste bana Årjäng där rakorna är 271 meter, med Axevalla (257 meter) Jägersro (242) och Solvalla (229). Allt detta uträknat utifrån de