Centerpartiet aviserade inför valet att de var beredda att återgå till en tioprocentig totoskatt, en sänkning med en procent. Nu hoppas Patrik Sandin, och hela trav-Sverige, att det löftet infrias när Maud Olofsson & co tar plats i regeringen.
- En sådan sänkning är positiv även om jag tror att det kommer att behövas mer i kampen mot internetbolagen, säger STC-ordföranden.
Däremot är Patrik Sandin orolig inför Moderaternas och Folkpartiets tankar om ett nytt licenssystem.
- Spontant känns det inte helt bra. Jag tycker att den reglerade spelmarknad som vi har i nuläget fungerar bra. Men vi får avvakta och se om det verkligen blir ett sådant förslag.
Remy är positiv
Hur det blir med den utredning, tillsatt av förre spelministern Sven-Erik Österberg, som har i syfte att utreda det avtal som finns mellan staten, STC, Svensk Galopp och ATG, är i dagsläget oklart. ATG:s VD, Remy Nilson, hoppas på att den nya regeringen ska låta utredningen slutföras.
- Vi får i så fall se vart den leder men jag är positiv. Som jag ser det finns det en stor politisk majoritet för den spelpolitik vi har i dag, säger han.
Pär Andersson
