Holger Ehlert var inte själv på plats på Solvalla på torsdagen utan företräddes av sin advokat, Volker Tönsfeldt. Bakgrunden är att såväl ettan som tvåan i Elitloppet, Jag de Bellouet och Lets Go, testades positivt för dopning efter loppet. Medan Jag de Bellouets tränare, Christophe Gallier, hade flyttat fram sitt möte med ansvarsnämnden, skyllde Holger Ehlert på att han omedvetet hade slarvat med tiderna för medicineringen av hästen. Göran Wahlman var under mötet STC:s "åklagare" och han gick inte emot Ehlert.
- Vi yrkar på tränaransvar men att det inte var en avsiktlig handling, säger Göran Wahlman.
Innebär det att STC och Holger Ehlert är överens?
- Ja. Eller, säg så här, vi kan i alla fall inte driva någon annan linje. Mer än så kan jag inte säga.
Ansvarsnämndens beslut kommer den 5 oktober.
Pär Andersson
