STC och Ehlert eniga i dopningsskandalen

| 2006-09-29 08:07
STOCKHOLM

Lets Go var inte medvetet dopad i Elitloppet.
Det enades STC och skandaltränaren Holger Ehlert om under ansvarsnämndens möte.
Lets Go slutade tvåa i Elitloppet men testades senare positivt för dopning. Foto: Thomas Blomqvist.

Lets Go slutade tvåa i Elitloppet men testades senare positivt för dopning. Foto: Thomas Blomqvist.

Holger Ehlert var inte själv på plats på Solvalla på torsdagen utan företräddes av sin advokat, Volker Tönsfeldt. Bakgrunden är att såväl ettan som tvåan i Elitloppet, Jag de Bellouet och Lets Go, testades positivt för dopning efter loppet. Medan Jag de Bellouets tränare, Christophe Gallier, hade flyttat fram sitt möte med ansvarsnämnden, skyllde Holger Ehlert på att han omedvetet hade slarvat med tiderna för medicineringen av hästen. Göran Wahlman var under mötet STC:s "åklagare" och han gick inte emot Ehlert.

- Vi yrkar på tränaransvar men att det inte var en avsiktlig handling, säger Göran Wahlman.

Innebär det att STC och Holger Ehlert är överens?

- Ja. Eller, säg så här, vi kan i alla fall inte driva någon annan linje. Mer än så kan jag inte säga.

Ansvarsnämndens beslut kommer den 5 oktober.

Pär Andersson

Kontakta oss

Travkompaniets stall AB
Yttersta Menhammar gård
178 90 Ekerö

E-post: info@travkompaniet.se

Om travkompaniet

Travkompaniet är världens största hästägarkonsortium med 7 000 andelsägare som äger travhästar av högsta klass. Stallet har fått fram många stjärnhästar, vunnit nästan alla årgångslopp i Sverige och många storlopp för den äldre eliten. I Travkompaniets stall är du med i travets elitserie. Häng med du också!

Om hur vi hanterar dina personuppgifter »