Erik Svensson: "Jag var i princip död"

| 2006-10-03 09:20
UPPSALA

På onsdag ställs Bambino Banker mot sju stenhårda motståndare i kvalet till Europaderbyt.
Ändå är det ingenting mot den kamp som hästens tränare nyss har gått igenom.
- Jag var väl i princip död och ser det här som en chans till i livet. Den tänker jag ta vara på, säger Erik Svensson.
Erik Svensson har överlevt en svår hjärnblödning och kämpar nu för att komma tillbaka som travtränare. Foto: Thomas Blomqvist.

Erik Svensson har överlevt en svår hjärnblödning och kämpar nu för att komma tillbaka som travtränare. Foto: Thomas Blomqvist.

För drygt en månad sedan opererades Solvallatränaren Erik Svensson för diskbråck. Men något gick allvarligt fel och i stället för att bli frisk drabbades han av en livshotande hjärnblödning. Den första tiden låg Erik Svensson i koma och hans första tanke när han till slut vaknade upp var lika enkel som självklar:

- Vad fan har hänt? Det var också då det gick upp för mig att det var något ganska allvarligt som hade inträffat. Men efter det var det bara att knyta näven och ge sig fasiken på att komma tillbaka. Den fantastiska personalen på sjukhuset räddade mig och troligtvis får jag inga större men.

Vilket är ditt starkaste minne från den här tiden?

- Det var när läkarna stängde av respiratorn. Jag hörde hela tiden vad alla runt omkring mig sa, men jag kunde inte kommunicera själv. Då trodde jag att jag skulle dö, säger Erik Svensson.

Starkt stöd

Under tiden på Akademiska sjukhuset i Uppsala har den ofta kontroversielle men väldigt populäre travtränaren upplevt ett starkt stöd, inte minst från sina kollegor.

- Jag trodde inte att jag hade så många polare. Ta bara en sån kille som Erik Berglöf, det räcker med att jag tänker på honom så blir jag frisk. Och Per Linderoth åkte ner ända från Östersund för att hälsa på mig precis när jag hade vaknat. Alla har varit så jäkla underbara att jag nästan börjar gråta bara jag tänker på det, säger Erik Svensson.

Har du förändrats som person av allt som hänt?

- Ja, det tror jag. Jag kommer nog att ta det lugnare och inte reta upp mig på massa skitsaker som jag ändå inte kan göra något åt. Det har inget värde för mig.

På plats på Solvalla

På onsdag, när Bambino Banker startar i V64-4 på Solvalla, kommer Erik Svensson att finnas på plats. Suget efter hästarna och travet är stort.

- Det har varit en påfrestning att bara ligga i en sjuksäng och det kryper i hela kroppen. Läkarna sa i dag att jag blir utskriven i nästa vecka och då ska jag börja träna mig själv och hästarna igen. I vår ska jag vara tillbaka i vagnen.

Vilka förhoppningar har du på Bambino Banker den här gången?

- Han möter ett fantastiskt hårt gäng, men det är så det ska vara med de här prispengarna. Jag tycker att han är en av många som kan vara etta eller tvåa.

Pär Andersson

Kontakta oss

Travkompaniets stall AB
Yttersta Menhammar gård
178 90 Ekerö

E-post: info@travkompaniet.se

Om travkompaniet

Travkompaniet är världens största hästägarkonsortium med 7 000 andelsägare som äger travhästar av högsta klass. Stallet har fått fram många stjärnhästar, vunnit nästan alla årgångslopp i Sverige och många storlopp för den äldre eliten. I Travkompaniets stall är du med i travets elitserie. Häng med du också!

Om hur vi hanterar dina personuppgifter »