Stora delar av trav-Sverige samlades på onsdagen på Solvalla för ett extrainkallat möte med syfte att diskutera framtiden för svensk travsport. Huvudmålet de kommande åren är att de aktiva ska få ta del av mer pengar. Däremot säger Patrik Sandin att det inte är aktuellt att lägga ned några travbanor för att spara pengar.
- Nej, målsättningen är att alla ska leva vidare. Det var ett möte med högt i tak där vi diskuterade såväl problem som möjligheter.
Togs den omdiskuterade publikfrågan upp på mötet?
- Vi berörde den. Liksom många andra sporter tvingas vi slåss mot ett allt större utbud. En annan bidragande orsak tror jag är att våra anläggningar inte är tillräckligt aktiva. Det finns inga färdiga lösningar på hur vi ska öka publiken, det blir en fråga för vår referensgrupp, säger Patrik Sandin.
Den nybildade referensgruppen kommer att bestå av tränare, uppfödare, hästägare och flera olika banchefer.
Pär Andersson
